Friday, February 8, 2013

Hidup Penuh Dugaan

Assalamualaikum...

Salam Jumaat mubarakah...

Sekadar perkongsiaan untuk kita bersama...Sesungguhnye kita sebagai manusia memang tak lepas dari segala masalah and dugaan dalam hidup..Namun dugaan itu akan mematangkan kita & masalah itu
akan menjadikan kita lebih hebat dari yang sebelumnya...




'Dan Kami menguji kamu dengan kesusahan dan kesenangan sebagai dugaan,
dan kepada Kamilah kamu semua akan dikembalikan (Al-Anbiyaa':35) '


Tiada seorang Muslim pun yang ditimpa sesuatu yang menyakitkan berupa penyakit
atau lainnya, melainkan kerananya Allah akan menghapuskan keburukan-keburukannya
 sebagaimana pohon yang menggugurkan daun-daunnya. (Hadis Riwayat Bukhari)


Semoga kita semua sentiasa bersabar, mengingati Allah dan berdoa selalu di dalam menghadapi apa saja bentuk ujian yang mendatang....Percayalah sesungguhnya ALLAH menyayangi HambaNya..







32 comments :

aimi adilah said...

setiap kesabaran ade kemanisan nyee =)

Ujie said...

NIKMAT pun ujian, tapi kita selalu tewas dgn ujian nikmat..lupa bersyukur.

Tapi dgn ujian MUSIBAH, kita mesti selalu dekat dgn Allah..meminta, merayu. Allah syg hamba yg dekat dgn-Nya.

afzalsukasuki said...

insyaAllah kak, sama2la kita berdoa ye.entry muhasabah diri hari ni ye kak :)

Nieyl said...

tQ sharing...:)

RedRose said...

alhamdulillah, thx sis for da sharing. It makes me feel at ease deep inside.

Ratu Hatiku said...

Amin.. :D

:: Mrs.Eady :: said...

amin~

Qhaifa Nur said...

apa yang berlaku pati ada hikmahnya...amin..amin

Izan Ishak said...

thanks for sharing lily... betul lily, hidup kat dunia ni tak lari dari dugaan kan. moga kita jadi hamba Allah yg sentiasa bersyukur dan sentiasa percaya akan qada' dan qadar dari Allah.

ANISRAHIM said...

Moga sentiasa tabah menghadapi ujian kak :)

aTieYusof Family said...

Alhamdulillah..TQ sharing Wan..
betul tu.. sy percaya Allah Maha penyayang pd hamba2 nya dan sesuatu yg berlaku pasti ada hikmahnya..:)

miss fluffy said...

ujian & dugaan mematangkan kita..Insyaallah

maszmadi said...

setuju.. setiap yang berlaku Allah dah rancang yang terbaik buat kita...

ieda immi said...

sob2 .. memang menuntut kesabaran yg tinggi kan uhuhu

TQ sharing dear !

C.T.K said...

ct istigfar bnyk2...thank 4 share akk..in shaa allah dpt brtahan :)

::NureeN:: said...

in shaa ALLAH, moga lily tabah & kuat semangat utk menempuh segala ujian dariNYA

NzA said...

setiap ujian menjadikan kita lebih tabah n mendekatkan diri pada Allah...

Papa Mifz said...

dugaan datang dan pergi...kene bersedia kan...

mamalieyna said...

Insyaallah..moga kita sentiasa mengingatiNya..dlm apa juaa situasi..Aminn...

Cik Yaya said...

sesorng itu belum dktakan beriman selagi Allah masih belum mengujinya..
trima la ujian dgn tenang..dan sntiasa bsangka baik pd Allah SWT ^_^

Aju Mohit said...

sesekali hidup kita diuji, semoga kita tabah menghadapinya, setiap yg berlaku ada hikmahnya inshaa allah

xila dot said...

think positif always k ;)

BUNDA a.k.a KN said...

setiap ujian juga ada hikmah disebaliknyer...

LYAfrina said...

alhamdulillah..lya sudah terbiasa dgn ujian Ilahi.. tp Ujian itu lah y membentuk diri lya mjadi seorg y kuat & meghargai dgn apa y kita ada.. tnpa adanya ujian dlm kehidupan kt akan leka dgn dunia...

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

tima kaseh sharing ye:-)

Puteri Afiqah said...

nice entri :)

Cik Tetra said...

Setiap yg berlaku ade hikmahnya. And allah menguji setiap hambanya mengikut kemampuan hambanya. :)

aiEz said...

Ada hikmah disebalik yang terjadi,agar kita tak alpa pada illahi..Allah rindukan kita,sebab tu diberikan ujian buat kita...agar kita selalu ingat padaNya..

MaYa MustWany said...

yups..sabar..n sabar...

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

ujian dan dugaan tu tanda Allah S.W.T sayangkan kita dan nak kita sentiasa dekat dengan-NYA

wan nurul hezrina abd halim said...

=)likes semua quotes di atas=)sma2 jadikan panduan n nurul setuju setiap yng berlaku ada hikmahnya hanya menjadi rahsia Allah dan kita harus tabah dan sabar menghadapinya..bersangka baik pd Allah pasti ada kelebihannya

Shida Radzuan said...

nice quotes kak lily :)