Wednesday, December 26, 2012

Favorite Food:: Jagung Sapuan Planta

Assalamualaikum...


salah satu fav food si anak dara sekarang ni...jagung dengan sapuan planta... tak nak makan macam tu jer..mesti nak sapu dengan planta..kelassss ko... :)

makan panas² memang marbeles...nyum²..sambil makan..sambil nonton rancangan fav dia Upin Ipin.. :) ..Planta tu dia tak nak sapu kat semua..Planta tu kan cair bila sapu kat jagung tu panas²...dia nak sapu sikit makan...pastu sapu sikit lagi makan...cerewat juga si kecik ni...


Khasiat Jagung :Merupakan sumber vitamin B1 yang berperanan dalam proses metabolisme karbohidrat.. Bertih jagung juga dikatakan baik untuk kanak-kanak kerana ia dapat membina tulang, otot, tisu, membantu pencernaan dan adalah baik untuk gigi...Manurut kajian saintis makanan,jagung yang di masak samada dikukus,rebus atau dibakar membezakan zat yang cukup iaitu sebatian phenolik yang di panggil asid ferulik untuk mengurangkan risiko kanser & penyakit jantung..





38 comments :

aisya said...

demand sungguh anak dara akak ni.. hehehe

nik ros said...

rajinya kalau sapu skit makan, sapau skit makan..hehe
byk kali la kena sapu planta tu nanti..hehe

~MommyAida~ said...

Wahh sedap nya jagung sapu planta..ade rasa lemak masin2 sikit kan..Qistina suka jagung?bagusla..aqil tak suka pon..buah suka pisang ngn epal je..huhuhu

LiLy @ MaMaQiStInA said...

Aisya : a'ah..demand sungguh.. :)

Nik Ros : macam tu lah..cerewet..mak dia lah jadi mangsa sapuan.. :)

MoommyAida : Buah fav dia ni..pisang pun suka juga tapi epal dia x seberapa suka...

♥MAMASYAZA♥ said...

sedap tu, aunty pun suka

Mia Liana said...

sedapnya... pekena jagung ni..

hazirah cw said...

hmm, my fav 2, mmg sodap bebenor, hehe :)

Izan Ishak said...

kenalah menurut kehendak si anak kan lily... asalkan qis nak makan jagung tu.

# eh... tiba2 teringin plak nak makan jagung jugak!

Aju Mohit said...

alahai terliur auntie tgk qis makan corn tu, dapat jagung manis kat cameron highland tu lagi nyummy kan lily mmmm

Fyna Ahmad said...

sedapnya tengok anak dara tue makan jagung. terasa lapar pulak.hehehe..

Lily@MamaZaraZareef said...

cantek2 jagung tuh..hehehehe..bukan main lagi qis yak..ada style makan..tp baguslah die pndai makan jagung..tk macam zara..wuwuwuwu

Wanieys a.k.a IbuQalief said...

petang semalam baru makan jagung bakar hehehe

Cho Zila said...

kalau makan jagung memang cara gitu lagi nikmat.. baru rasa makan jagung... mesti demand sebab mak dia baik hatikan..

Miss Zahirah said...

ape kata akak wat jagung manis plk?
beli jagung yg dlm packet tu..
rebus, letak marjerin cmpur skit ngn susu pekat manis..
msti anak akak suka..
try laa.. ;)

ieda said...

memang sedap .. nak2 kalau ke pasar malam , selalu tuu yg nak beli dulu .. makan dlm ujan2 pun sodappp

terliur lak tgk qis makan ... yumx3 !!

Acik Riotaro said...

yum3..sdapnyer...

Qhaifa Nur said...

puas makan jagung smlm...beli di cameron he..he..

sapu planta pun sedap juga...

aTieYusof Family said...

Comel Qis...hehehe..
sedap bah jagung planta... Mak budak ni pun suka... Pa'e pun klu tgk jagung pantang...siap bgtau lg.. IBu, ada pakcik2 jual jagung... mo beli..hihi:)
Letak planta lg mabeless kan?

syiela said...

mmg sedap bila di sapu pantakan :)

MrS. F!zA said...

kita selalu hiris dgn pisau biji2 jgung tu pstu mkn ngn gula..hehehe

Deq's Qienz said...

wah..wah..sedap..qis suka jagung ek..qis anty pon suka sgt gan jagung,,hehe

(Lizz) http://www.mummycute.com/ said...

errmmm terliur tengok qiss makan jagung tu...

MAZLIZA ABD RAZAK said...

erm...memang sedap
suka-suka (",)

maszmadi said...

aisha pon suka makan jagung x kira rebus, kukus, panggang atau yang dalam cup tu, tapi x ajar lagi makan letak planta tu... hihi sape yang ajar tu yerk....

Ratu Hatiku said...

Sedapnya.... saya suka jagung :D

Ujie said...

sape ajar ni? mama dia la kan..hahaa

Cik Yaya said...

hehe amboi tgok mukenyer..suke sgt la tu..^,^
yaya pon suke tp lg sedap yg dlm cawan tu..senang makan..hehe ;p

~Beb~ said...

terliur please

Hnahdy said...

sedapnya... letak garam sikit.

roshi''dayahdayu'' said...

salam , saya anak dara lagi , memang suka mkn jagung sapu planta hehe =) sedap sedap

Sop Nama Saya said...

sedap nyer jagung

ANNA MARIANA said...

wah, sedapnya jagung sapu mentega.. =)

LYAfrina said...

sedapnyer nmpk qis mkn... asya pon..mmg febret dia la jagungni

mamalieyna said...

Mboi qis..kecik2x pandi demand ye..ihiks..

Benda berkhasiat..bguslakn...

NzA said...

oic..cam gitu rupanya Qis makan jagung....susah gak tu...hehehe...

AkuBiomed said...

Memang sedap jagung disapu dengan Planta.

Ema Blog said...

suka jagung bakar...sebagai pelawas perut pun yer

shidaR said...

fav shida juga tu mkn jagung sapu planta heheee :D