Thursday, April 19, 2012

Cerita Balik Kg || Qis Tolong Nenek Di sawah..

Assalamualaikum...

Balik Kampung hari tu sempat bawa Qis jalan2 ke sawah nenek dia...Memang sangat2 tenang bila berada di Kg hubby ni...penuh dengan kehijauan...jauh dari hiruk pikuk bandar...memamg betul2 KG lah...Like It...^^

 sebelum ke sawah..posing2 dulu pakai topi moyang dia..suka benar dia pakai topi ni...nama topi ni terendak simbol bagi suku kaum Melanau asli...

 Topi nak sama besar dengan bos kecik tu...

 Mak mertua...menggunakan tulang empat kerat untuk mengusahakan sawah ni...takde guna mesin bagai ok..semuanye secara tradisional...

Tolong nenek menjemur padi...

Qis yang tak nak didukung..nak jejakkan kaki dia kat sawah tu...

Sawah ni jauh dari rumah...nak pegi ke sawah kena naik perahu menyeberang sg..Qis apa lagi memang excitedlah dia naik perahu...

Hari hari nak ikut atok jalan2 naik perahu...kaki jalan dak kecik ni kat sana..siapa2 jer jalan dia nak ikut...Nasiblah diorang rajin layan kerenah dak kecik ni...




56 comments :

mamalieyna said...

waaaah menariknya semua gambar..

dtg jengah kejap nnti mai lagi..

sweet Qistina~

BlueiceButterfly said...

~wah..bestnya Qis..cantik pic tue :)

NURULHANIF said...

wah bestnya.. comel sungguh qis pkai topi.. hehe

MrS. F!zA said...

semua shot menarik!

Anje a.k.a Mama_Balqis said...

wah so cute la gambo2 tu...rajin qis tolong nenek, tapi nape masam je mukanya Qis syang...

.: iEyLa :. said...

alolo..bestnye duk kampung... :)
bukan Qis je excited..klu adik g sne pon adik cam die kot..hihi

RiEda96 said...

a'a la.. setuju dengan mamalieyna..huhu..

HaiZul RadZi said...

comel nyer Qis... =D

Fieza79 said...

view menarik..!

gigih nya MIL mengerja kan sawah kan..

LYAfrina said...

cun2 la pic ni. comel sgt qis pakai topi tu.. untungnya qis, dpt berada dalm family ada ada byk budaya...

aimi said...

hai lai qis knpe kamu sgt chomle?? =)

kak..nak tnye kaum melanau 2 kaum pe ye???? maaf ek.. aimi bab2 sejarah n geografi mmg failed...sb ckgu ajar dpn aimi tdo kt blkng =)

So Shy Lady (SSL) said...

wah akk sgt suka gmbar2 bgini. cantik n pure. lama btul qis blik kg ye ;D

-cinta soFiaSafiya- said...

qis comell nya kamuu..ngan payong dok dlm perahu

noor said...

bestnyer kg qis...cantik2 gbrnya..

syiela said...

cantik topi tu...

mesti Qis dapat special kat sana.. yela sekali sekala blk kgkan...

Cik Tetra said...

bestnye kg hubby akak..tenang je..dpt tgk sawah bendang.. naik bot lagi..gile best.. :)ni baru betul2 kampung ni.. :)

akak! semua gmbr ni akak yg capturre eh? gile awesome..boleh jadi photographer la akak ni ^^

Aju Mohit said...

bestnya, dulu suka cari ikan laga kat sawah, rindunya nk tgk sawah dan bendang

Ungu Violet said...

cantiknyerr gambar...leh msuk prtandingan nih..hehe

ungu pun suka tngok sawah padi..ijau jek..:)

maszmadi said...

bestnyer ada sawah padi..... sangat2 tenang kan, tapi takut la kalu ada lintah.. huhu

adarnadzmie said...

comel jer qis jadi petani kat sawah..:)

afzalsukasuki said...

alahai mcm seronok je nek sampan ada payung hehehe :D cantik gambar2 tu kakak :D

Sally Yatiey said...

cantik gambar, comellllllll :D

Ujie said...

menarik la pglmn ni, mmg lain sgt!

gambar qis & terendak mmg sgt WOW!

Rtp Farra Arisha said...

wahh, you all seem enjoyed the day at village very well! hehe memang banyak perbedaan suasana di kampung dan di bandar. and just so you know, me too love staying at the village and see the beautiful views of sawah! anyway, qistina looks so sweet in the photos. hehehe

MamaEma said...

gambar yang menarik..memang suasana kampung...

qis tak takut ke naik perahu tu..

Liyana Rahim said...

singgah petang...alahai comelnya...:)

mamalieyna said...

waaaah mmg kekal lg tradisi sana kan..bestnye... kg eina mmg ada sawah, dulu yelah semua pakai kudrat 4 kerat..skrg?..huu~ byk sawah dh tak diusahakan..yg ada pun dh guna khidmat mesin jentera,,hilang dh tradisionalnya..

menarik sgt~

rostina76 said...

salam...lama xdtg jenguk qis....cumey la pakai topi sawah tu. btw kat sabah ke ni?

tiefazatie said...

wah...cantiknya...hehe..rajin je qis nie kan..hee

aisya said...

kat mana kampung hubby akak ni? teringat kat kampung sy.. lamanya dah xbalik.. huhu

misshannajr said...

very the kampung..i like hehehe..mst aman jak kan..siok nya!

Si Jagung said...

wah..jadi petaani cam jagung la..hehe

mama pipie said...

gambar sgt cantik dan vintage le.. esp tang naik perahu tu

miSpYeja said...

pic semua tu semua cntik2 la

Ena said...

cantiknya pic.. pandai nye tembak.. suka suka..


nak lagi nak lagi.. ehehhe.. kesitu plak yeh.. hihi

Pezol Stylez said...

best nye pegi sawah...;p

gebot said...

canteknyeee tempat....:)

cik panadol said...

balik kampung memang menyeronokkan...malangnye, sy dah takde kampung yang betul2 feel kampung mcm ni....

Putri said...

seronoknya qis ada kg yg masih ada suasana kg.aunty putri pun x pernah merasa pegi sawah dan naik sampan

takiyaoceto said...

comel nye nek bot cam ombak lindu le plak...

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Aimi :Akak pun tak reti nk terangkan mcmana..tapi slh satu kaum yg terdapat di srwk..sabah & srwk ni kan terdiri dr pelbagai bangsa...

Cik Tetra : a'h..akak & hubby capture.. ;)

Aisya : Kg. hubby ni kat mukah..

Detective Fiqa said...

woww. nice picture . guna kamera apa? :D ehehehhe

ieda said...

cantik pic qis tuu
suke tgk ..
klasik ! .. ;)

Maya Mayana said...

bestnya..gambar pun cantik...like it

lens apa LILY pakai? telephoto atau 50mm brand apa sekali?

Mummy Adriana said...

wahhhh bestnya :) tapi ader pacat tak? hahahha kite mmg takut :(

C'Jai said...

Seronoknyetengok suasana kampung....

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Maya Mayana : semua gambar2 ni dia mik hanya menggunakan kamera DSLR nikon D3100 & menggunakan sigma lens..

eLL said...

comelnyer ..geram tgk qis..photogenic betul

Izan Ishak said...

lily....izan suka semua gmbr2 yg dicapture tu! tenangnya suasana kg hubby lily...

suka betul qis jalan2 naik perahu masa kat sana. mesti seronok sangat dia tu!

hazfee said...

kat mana ni?hehe. cantik :)

Tyra Kamarudin said...

all pict realy2 great :) serius

aiEz said...

seronok tengok qis kak...err tak ada kes kena pacat ke kak?hehe

MamaEma said...

lily, ema nak tanya..gambar-gambar yg lily ambil ni..edit di photoshop ke atau memang dari kamera.....

LiLy @ MumMyQiStInA said...

MamaEma : semua gambar2 ni ada yg edit ada yg terus dr kamera..biasabye lily edit ada yg guna photoshop,photoscape & xiu xiu meitu..

shida'R said...

cantiknya gambar2 nih sis :)

wan nurul hezrina said...

sukanya gambar qis yang 1st2.btul2 gaya org kampung ngah tanam padi..hikhik