Tuesday, September 20, 2011

Anak Manja

Salam...

"Huh, dasar anak manja! Apa sahaja kemahuannya  harus  dituruti!" Sering, kan, kita mendengar kalimat seperti itu? Tetapi..benarkah anak yang dituduh manja tersebut memang benar-benar manja? Atau hanya kerana orangtuanya saja yang memberi label anak manja?
Mitos 1: Anda akan membuatkan anak jadi manja bila terlalu banyak menggendongnya(mendukungnya). Kadang-kadang anak harus dibiarkan menangis. Jangan terlalu sering menggendong anak.

Fakta: Dengan selalu menggendongnya..tidak bererti kita  memanjakan anak. Bayi memerlukan sentuhan, pelukan, dan mereka juga perlu digendong. mungkin juga Bayi menangis kerana mereka lapar, sakit, buang air kecil, atau karena ingin diperhatikan. Gendonglah si kecil anda dan lakukan semungkin yang boleh..


Mitos 2: Anak yang manja perlu diubah.
Fakta: Tidak..!! Yang perlu diubah adalah orangtuanya. Orangtua perlu mengubah perilaku mereka dalam menghadapi anak yang mengancam kerana keinginannya tidak ditunaikan. Orangtua perlu menyisihkan waktunya untuk mengajarkan perilaku baru pada anak-anak mereka. Menghadapi konflik yang terjadi dan menyediakan waktu untuk mencari jalan keluarnya adalah apa yang harus orangtua lakukan..
sumber : http://www.tabloidnova.com/Nova/Keluarga/Anak/7-Mitos-Tentang-Anak-Manja2


Adakah anak anda seorg yg manja @ anda pun seorg anak yg manja??

Contoh gaya anak manja..maknye jer ni yg melabelkan Qis anak manja.. ;p



U always be my baby....

Disebabkan N3 upin ipin smlm..lily x dpt nk online sgt siang tu..asal buka blog jer Qis nmpk n3 upin ipin..terus nangis minta pasang citer upin ipin..adoiiilah..layan sampai penat..sampaikan...smlm x tido siang Qis dibuatnye..maknye terpaksa mengalah..semua komen pun mlm tu baru dpt dipublish & Buat kunjungan bls ke 'rumah' kwn2 (Tp ada gak yg x sempat lily terjah..maaf ye.mata dh ngantuk..)..nmpknye mmg kena belikan DVD utk dia..biar puas nntn kat TV..& maknye dpt bertenet dgn aman.. :D

49 comments :

:: noremy bte rahmat :: said...

heheheheheh..comey..

qies manja mummy nyer gojes...

Ena said...

heheh..

kuat sungguh virus upin ipin pada anak2 kan.. anak2 ena pun gitu lah.. cuma si kakak tu dier dah besar memg dier play sendiri la kat dvd.. ena pun tak koser dah nak layan..

tp skrg ni 2 beradik tu suka layan rapunzel ntah dah brp kali ulang.. abis kat dlam kete.. masuk sambung dalam umah.. kdg tu kat gps pun jadikkk.. adeihh la..

ajumohit said...

takpela itulah buah hati pengarang jantung sementara nk dpt adik ni...qistina mesti buli mama habis2an ni hehehehhe

Ujie said...

manja takpe..mengada-ngada tu yang malas nak layan..^_^

abah khalisha said...

Nur iman anak abah manja ngan abah..ngan ibu kurang sikit sampai nak basuh berak, mandi, tidur pun nak abah buatkan...adehhh
Mintak Bantuan Semua Blog Gilamodified telah Dihacked

mamalieyna said...

herm..manja betempat takpe..arif manja2 garang..hee~

beli DVD je Lily, mmg dia takkan kaco lagi..hee~

Nens Collection said...

anak saya mmg manja @ cengeng...kalo ckp depan my mum anak saya manja..my mum terus bagi..mcm ibu die jgakk...hehe

ieda said...

manja biar bertempat itu yg akak aturkan pada anak2 .. insyaallahh semua yg baik dari kita dilentukan pada anak2 akan menjadi baik ..

semua ditangan kita dik , jgn kita tersilap atur , dan semua ini adalah panduan dan renungan kita semua kan :)

thanx dear

ps : akak x tahu pasal malware tu dik dan x tahu cara mana nak selesaikannya ... huhuh

LYAfrina said...

sesuai dgn ke dua-dua fakta...
asya mmg mnja ... tp x kisahla..asalkan kt pndai handle & jgn melampau :-)

cik mun said...

hehehe..comelnye..bile mun nak kahwin ni..opss**hehe

So Shy Lady said...

dh ada adik krg la mnjanye nnti ;D

LuN@_aiDi said...

tak per masih kecik bagi 'can' ler qist bermanja-manja^___^

diana said...

saya ibu yang manja kepada anak manja..
hahhahah

ciNdhaDahniEa said...

manje kan anak tu xpe.. tapi biar ade batas nye.. kan kan kan? =)

MamaEma said...

adik yang paling manja..kekdang sian pulak kat kakaknya

Fieza79 said...

waktu dorang kecik ni la nak manja2 kan dorang..dh besar nnt dh tak dapat dah...

Maya Mayana said...

tu la kdg2 dia nangis dan hulur tgn minta dukung..mahu tk mahu nk pujuk suruh diam kenalah dukung kan...masa kecik ni la nk manja kan dh besor nanti rapat dgn mak,teringat mak selalu..mudah-mudahan dgr kata mak ayah :)

mamaNoriz said...

good info Lily!

sya pun manjakan anak tpi msih berpada...

rayyan dah beso pun masih minta dukung, berpeluk dan sntiasa cium sya...hehe

kn bagas sbb biar kite dekat dgn dia... insyaAllah...

merahitujambu said...

nnt dh kawin ada ank leh minta nasihat lily..=)

eB ezrin said...

betol, x mo manjakan x kn smapai x leh nk dokong2.. pelik la plk kan? :)

ZORA said...

bile la nak ade anak ni...gmbiranya...huhuhhu...

Diana @ bilakukatacinta said...

suweet sgt tengok pics semua tu...

Rtp Farra Arisha said...

manja tidak mengapa, jgn merengek 24/7..hehe..but i know qis is a good kid, even dia kuat menangis, tapi jiwanya lembut..perhaps!! :)

comel qis!!

munna said...

biarlah manja tapi biarlah berpada-pada... tapi jgnlah sampai keterlaluan...masih ada hadnya.....yg baby wajib di manjakan...

tiefazatie said...

comelnya..xpe la..bukan manja sgt pun..tgu la nt qis ada adik lak kan sis..hehe

maszmadi said...

anak manja biar berpada, jgn sampai kita sebagai ibu bapa terlalu majakan anak, anak itu menjadi kurang ajar denga orang dewasa.. erm, x baik kan..

but, Qis tetap cumeeel.....

::NureeN:: said...

suka last pic tue.. nk gak bergambo g2 nanti ;p

NzA said...

masa kecil anak2 nk manja, bila dh besar mrk akn brdikari...

aiEz said...

orang kata aie anak manja sebab anak tunggal...tp aie lebih suka kalau usaha sendiri dari dicop anak manja...

*sangat seronok tgk fmily ni...bahagia sangat...:)

zati embong said...

alahai bulatnya mata dia.hihi.suka2!

Ungu Violet said...

bila lagi qis nk bermanja...kang dh dapat adik nnti kang...xder can la plak...hikhik

shida'R said...

hehehe..qis ank manja sebab cuma ada dia sorg je kak lily hehee..

bunga said...

betul..kita memang kena manjakan anak selagi dia lum besar kan..hehee..tapi cam ne nak suh dia xmemberontak lau permintaan dia ditunaikan itu penting..

~izan~ said...

hmm menarik ni.tp anak2 izan memang mnja tahap gaban dgn daddy dia..sebab setahun 4,5kali je jumpa huhu..tak bley nak kata apa..

kakngah said...

anak bujang aku baru lepas UPSR. masih manja sampai sekarang. kuku kaki pun mummy yang potongkan...
manja kan??

Mamachia said...

sebagai ibu susah juga nak menjaga tingka anak2..
serba salah dibuatnya...hubby yg suka manjakan anak, buat anak2 merengek dan kuat merontak kalau kemahuannya x dapat..

Nana Farzana said...

sweet nyer gamba tu... :)

L said...

hohoooho... comelnya anak.. jaga elok2 kay..=)

dah smyg belom??
http://lolz-l.blogspot.com/2011/09/6-jahanam-1.html

NM02 said...

saya belum ada anak, tapi anak2 kazen mmg manja ngan saya, ape kemahuan mereka saya turutkan.

Paris Lipton said...

huhu suke2 bdk2 nikna didik dr awal...

Kakzakie said...

Manja tapi berdisiplin lebih baik. Lagi anak perempuan majoriti memang manja sebab kelembutan telah ada dlm jiwa. Macam Qis tu manja kita tengok pun syok...:)

budakijaupendek said...

setuju perilaku orang tua yg patut diubah.
anak kan seperti kain putih yg perlu dicorak.
eceh.. cakap seperti anak dh sepuluh orang masuk universiti. haha!

aisya said...

comel sangat la Qis ni.. geram tengok.. =)

myhatiku said...

manja bertempat boleh kan..he;p

suke la tgk qis n mummy dye..wee;)

Syahirah Suhaili said...

cantiknye mata Qis.. geram..hehe..

btw,slalu jumpa kawan yang dilabel anak manja..hmm..lantaklah..asalkan mak bpk dia mampu tunaikan..kehkeh

Qhaifa Nur said...

salam singgah

macam saya ada sorang gegirl, mmg sangat manja dan terhibur...

dah follow jom follow back

Heidi Shafiq said...

dua2 comel.. :)

CTK said...

hehehehe...tips yang berguna neh...manje ngan ibu xsalah kan...sweet la tgk korg..hehehe


http://khayalan27.blogspot.com/

Wanie said...

kalau anak last mesti org label anak manja..padahal anak lain lagi manje kot..

betul tu, anak2 perlukan sentuhan ibu, nanti tak cukup kasih sayang..:)

qis takde adik lagi eh?mesti merap ngan akak kan?hehe