Tuesday, May 11, 2010

Sedih & Risau..

sedih-1

Skrg ni hati ktorg tgh sedih & risau..

Khamis ( 29.04.2010) Ktorg bawa Qis jumpa pakar @ HPSA utk rawatan susulan mengenai mslh sembelitnyer…sampai sana Qis sekali lg di amik darah..sian tgk Qis melalak..Resultnyer next appoinment ( 13.05.2010..Khamis ni) baru dpt diketahui…Dah amik darah..kena timbang lg..pas tu kena tunggu giliran jumpa doktor…nak stghari gak lah ktorg ‘berkampung’ di sana..biasalah hospital kerajaan..Tp slh ktorg gaklah..appoinment kul 8.30am..ktorg gerak dari rumah dh dekat kul 9.00am..sampai jer sana..tgk..mak aii ramainyer org..Qis pon dh merengek2 dh ngantuk..tp no.blum di panggil lg…perut ktorg pon turut bernyanyi dh..x mkn apa2 lg dari pg…kena sabar je lah..

Tunggu punya tunggu..akhirnyer tiba gaklah no.giliran ktorg…Spt biasalah..jumpa doktor ckp itu ckp ini..tanya itu..tanya ini..tp dokotr yg check kali ni teliti skit berbanding yg dulu..siap check segala badan2 Qis termasuk bontotnyer…dh abis semua check..doktor tu bg lagi surat utk rujuk ke unit pakar pembedahan..Lily pon terkejut tetiba doktor tu suh rujuk p pakar bedah..dlm hati tertanya2..nk kena bedahker anak aku nih..tp blum sempat lily nk bertanya..doktor tu seolah2 dh memahami isi hati lily..& lantas doktor tu ckp..bukan nk kena bedah..cuma nk minta pendapat & pandagan diorg mengenai mslh Qis ni…Owh..lega rasanyer..

Dah abis jumpa pakar bhgn tu..ktorg terus ke bhgn unit pakar pembedahan..sampai sana...ramainyer org..kena tunggu lg lah…Qis pon dh nangis2 ngantuk..Lily pon tanpa segan silu dh..nak bg Qis diam..lily bg Qis nyusu jer kat situ…Qis pon terus diam bila di sumbat ngan susu..x lama pastu dia dh tertido..dh nyenyak tido..no.giliran di panggil..Qis pon terjaga..sampai jer kat bilik..Qis terus melalak…takutlah tu..

Masuk jer doktor terus suruh baringkan Qis kat katil..kali ni bontot dia nk di cucuk..bukan di suntik..tp doktor tu tlh memasukkan jari kelingkingnyer ke dlm bontot Qis..Qis apa lg lah..bertambah lah suara nyaringnyer kuar..Nasiblah ayah dia ada..Lily pegang tgn..ayah dia pegang kaki Qis..Kuat gak Qis nih…Tp lily tgk pon kesian…menahan air mata jer tgk Qis dibuat cam tu…Dah abis tu..Doktor ckp ada luka kat bhgn bontot nyer..& doktor tu pon dpt rasa yg najis Qis tu keras…Spt biasa gak lah..lily di tanya apa mknan Qis..Lily jwblah spt apa yg sblm nih..Doktor bg ubat yg masuk bontot & ubat Lactul…& doktor bg tempoh selama 2 weeks (29.04.2010 – 13.05.2010) utk next appointment..klu Qis masih lg buang air besar dgn bantuan ubat..Qis terpaksa masuk wad utk di amik tisu bontotnyer..Tp cam ner cara nk amik tisu bontot tu yer..?? Nak kena bedah ke?? Mcm2 yg bermain di pikiran ktorg skrg nih..

Apa yg membuatkan ktorg risau ni…sehingga kehari ini…klu nk buang air besar Qis masih lg bergantung ngan ubat…Lily dh cuba x bg ubat..tp nampaknyer Qis mmg x blh membuang..dgn sekuat2 nyer dia akan meneran tp x kuar gak..jln akhirnyer kena gak bg minum ubat baru dia leh membuang…Aduhhh..Hati ktorg mmg sgt2 risau skrg nih…Napa lah blh jadik cam nih..Kena tunggulah camne keputusannyer hari khamis nnt nih… :-(

DSC04374 DSC04376 copy

Kesian dia..baru abis nangis kena amik drh..

DSC04377

Dh mula moody…Ayah dia lah yg kena layan.. Ngantuk + lapar..Sblm kuar dh bg mkn..tp disebabkan kitorg lama kat hsptl..perut Qis pon dh kembali lapar.. :)

DSC04378

DSC04380

Balik tu terus singgah mkn kat sedap corner @ City Square…tgklah tu..Kesian dia..dh kelaparan…Lily ngan Hubby kena gilir2 mkn.. :)

qistina1DSC04383

Mummy pon nk interprem..Dh abis mkn..time ni Daddy plak yg mkn.. :)

DSC03103

DSC03102

Sblm balik tu..singgalah kat bata..belikan dia selipar bunyi2 tu..kemain lg Qis sukanyer dia..baru cuba terus x nk buka..tgk lah tu..blum bayar dia dh nk kuar.. “Ello cik adik..blum bayar lg tuh”.. :)

DSC03120 DSC03118

Apa yg Qis pandang tu?? Kehairanan melihat lift yg asyik turun naik :)


>> Kami Hanya mempu berdoa yg terbaik buat mu SAYANG!!!

>> Semoga SAYANG Kembali sihat spt dulu…LOVE U SWEETHEART!!♥♥♥




18 comments :

nza said...

kesiannya qis...Masalah Qis sama dgn abg farouk. Sedari kecik smpai le ni buang air asyik sembelit smpai kluar darah...padahal farouk suka mkn sayur..doc pernah suggest suruh wat operation ttp akak xsmpai hati..skrg farouk minum yalkut or vitegen everydy..Alhamdulillah dh ok ckit..Cubalh lily bagi sbgai rutin utk Qis..manalh tau serasi.....

Sabar ye lily...Insyallah xde yg serius.....

mamalieyna said...

Kesiannye Qis..harapnya takde la sampai ke tahap kena2 bedah ni, naik seram pulak..harapnya ada jalan terbaik yang lain...moga Qis kembali sihat dan senang membuang pasni..dan tak ada yg serius sangat, hopefully!

cubalah apa yang kak nza cadangkan tu, harapnya berhasil!

LYaFRINA said...

kesian qis... kalo x silap tisu tu diambil bukan secara operation kot.. mcm masukkn kamera kot bontot ru.. kalo x silap la.. tp mybe dibuat dlm keadaan x sedar @ separa sedar.. kesian kan kecik2 dh ada poblem ni.. apa2 pon byk2 bsabar n btawakal... semua tu ujian...

**lya pon, sejak lumpuh dulu bgantung pd ubt kalo nk mbuang.. sbb lya saraf y mgawal pbungn tu dh x bfungsi..

OK take care lily & qis.. moga cpt2 la smbuh n better dr sblum ni,.

lily azliyana @ mama zara said...

Siannya Qis..sakit kena amik darah ye cyg..kami kat cni just boleh sama2 doakan yg terbaik utk Qis. harap takdelah smpai kena bedah2 kan. yekla, tk smpai ati tgk budak kecik kena tanggung sakit2 sume tuh. apepon, bak kate kak nza, try minumkan Qis vitagen/nutrigen. Zara dl mase start makan solid food pon kite bg nutrigen as minuman harian. mmg diroang kate boleh bantu dlm pencernaan..insyaAllah..

.M.A.M.A.D.A.N.I.S.H. said...

Siannya Qis..harap takde apa2..hope tak ada yg serius..moga Qis kembali sihat& senang membuang..

Zaidah said...

zai doakan smoga Qis tak ape2...ciannyer...semoga cepat sembuh yer Qis...bleh main ngan Firas nanti..

Fieza79 said...

sian nya si kecik tu xtau pe lg...kn thn sakit amk darah bagai..
hope lps ni da penyelesaian...byk sbr ye...

MrS. F!zA@Mama Darwisy said...

alolo.. ciannya kat qis.. kecik2 dah rasa camtu.. doakan utk qis..

moga menjadi mommy yg tabah hadapi dugaan ye!

Anje a.k.a Mama_Aqish said...

Ya Allah kesinnyer Qis...besaq dugaan lily...Qis masih kecik lagik dah menerima ujian macam tu...banyak2 bersabar ye lily...doa banyak2 semoga qis sembuh...auntie doakan semiga qis yang comei cepat sembuh k...tak dapat nak bayangkan keperitan qis...tapi lily kena tabah k...be strong as a mom

[-suziey-] said...

salam ziarah lily:) kesiannya qis..kasi dia minum byk air putih n mkn buah..smga qis cpt ok :)

chugie said...

hope x de pape yg serius ttg masalah qis ni.. tp yelah kan, takut gak pape jd.. ape pun, ikhtiar lah macam2 cara k.. x boleh guna ubat doktor, try guna tradisional pulak..

saya doakan qis cepat2 sembuh.. n cepat2 boleh buang ngan normal ye..

cayang qis jugak!

Uda said...

Kesian qis.. teruk kesakitan yg terpaksa ditanggungnya masa nak membuang..

Pada lily dan papa.. tabahkan hati korang.. menghadapi dugaan..
berat mata memandang . berat lagik bahu yg memikul..

semoga qis akan sembuh selepas ini.. amin.

Ena said...

kesiannye kat qis.. lom settle lagi maslah tu .. tu la kan lily.. mcm2 penyakit ada kat lam dunia nie..
moge qis kembali sembuh nanti..
kesian kan bergantung nngan ubat je..
lily pun kene la tabahkan hati ye..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Nza >> Owh farouk pon cam tu gak yer..kesiankan tgk depa cam tuh..Tp Qis ni klu minuman masam2 dia x mo sama skali..bg minum dia buat muke masham..Tp klu susu segar dlm kotak tu & soya dia mmg suke..hari tu ada gak tanya kat doktor klu umur Qis nih dh blh bg minum minuman dlm kotak tu..doktor ckp dh blh dh bg minum minuman cam tuh..So skrg ni stiap hari mmg bg dia minum minuman susu & soya..lily pon hari2 buatkan Qis sup.. tu lah..Tp tulah mslh sembelit blum dpt di atasi.. :-(

Thx yer kak Nza..


Mamalieyna >> Hope lah kan Eina..lily pon takut gak lah klu nk kena bedah..kesian..masih kecik lg budak nih dh nk bedah2..X sanggup Lily..


Lya >> Owh yer ker Lya...Seriau plak Lily dgr..klu buat dlm keadaan x sedar ok gak lah kan...

Lya pon bergantung gak ngan ubat yer klu nk membuang..Lya pon Take care yer..hope Lya pon cepat sembuh!!


LilyAzliyana >> A'ah..masuk nih dh 2kali di amik darah..Tp rasanyer result darah tu ok kut...koz tempohari doktor ckp klu drh Qis ada prob diorg akan kol ..tp sampai skrg lum ada kol gak..hope x der apap2 lah..
Tu lah kan Lily..x sanggup tgk diorg tanggung sakit tu..klu blh boarlah lily yg kena jgn Qis..klu kita blh lg lah menahan..tp klu budak2..nangis je lah diorg menahan sakit tu..kesian tgk..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

MamaDanish & Zai & Fieza & MamaDarwisy >> Thx yer atas doa kalian..hope Qis x der apa2..

Anje >> A'ah..kesian Qis..kecik2 dh alami sakit cam nih..Lily rasa bersalah kat diri sendiri atas mslh yg menimpa Qis nih..Qis nyusu susu badan sepenuh nyer..maybe probnyer dr Lily lah yg jenis x mkn sayur..susu pon dh x jd berkahsiat dh.. :-((

Chugie & Uda & Ena >> Mmg kesian & x sanggup tgk Qis cam nih..tu lah badan Qis pon x besar2..Hope x der apa yg serius gak lah..

BTW.. Thx Atas doa2 kalian.. :)

♥etiey erywan♥ said...

ala siannya.. mummy qis banyakkan bagi qis air suam. sampai termuntah pun tak pe.. bagi qis makan betik or ape2 yg boleh lancarkan pembuangan.. harap2 qis ok..

LiLy @ MumMyQiStInA said...

Suzie >> Salam kenal..Thx Yer.. :)

Etiey >> Qis pon mmg kuat gak minum air masak..kekdng bg gak dia minum air glukos..& mkn betik..tp still sembelit..tp betik tu mmg skit jer yg dia nk mkn..klu buah2an Qis ni susah skit nk terima.. :-((

QuEeN Of 2 Heroes said...

sian qis...huhu :(
sy rasa amik tisu tak kena operate...mungkin doc amik tisu guna sesuatu melalui montot kot..
cuba akak banyakkan makanan yg ade serat tp elakkan pisang...
semoga qis cepat sembuh...